After secondary school I didn’t have a clue what to do with my life. Instead of just choosing a random course and wasting my year partying and skipping school, I decided to go abroad. The organisation AFS gave me the opportunity to live one year in Hungary with a host family. I was placed in Debrecen (read: Debretsen) a city in the east of the country. Debrecen…When I got the address, the only though that occurred to me was: ‘Damn, this is not Budapest or Sopron, the only two places I’ve heard of’. I left with some doubt because I had no idea where I was heading.

Na het middelbaar wist ik zoals zoveel anderen niet wat ik wilde doen met mijn leven. In plaats van dan maar gewoon lukraak een richting te kiezen en een jaar te leven van td’s en cocktails, ben ik een jaar op uitwisseling gegaan. Met AFS (beste organisatie ooit!) is het mij gelukt een jaar in Hongarije in een gastgezin te gaan wonen. Ik werd in Debrecen (lees: Debretsen), een stad in het oosten, geplaatst. Debrecen…Toen ik het adres zag staan, dacht ik enkel: “Damn, dit is niet Budapest of Sopron,” de enige twee plaatsen waar ik al van gehoord had. Ik ben met veel zin maar toch enige twijfel vertrokken want waar in godsnaam zou ik terechtkomen?

debrecen

Debrecen is located three hours from Budapest by train and about half an hour from the Romanian border. I is the second largest city in the country, but it didn’t feel like that.

Vanuit de hoofdstad is het een dikke drie uur met de trein. Debrecen ligt op een half uurtje van de Roemeense grens en op nog geen twee uur van Oekraïne. De stad is dubbel zo groot als Antwerpen, maar telt maar de helft aan inwoners.

11947401_827384570714496_6164726006823538527_n

AFS group ❤

Debrecen, my home base the past year. The first weeks I doubted if I would ever settle in. It’s quiet a small city and it’s surrounded by nothing. Fields as far as I could see with a few farms and some lonely groups of houses. One of those houses was my home

received_989120931136185 It didn’t feel like I was living in a big city at all. I had to adapt a great deal to the Hungarian way of life in the countryside, but I wouldn’t change it for living a year in the capitol. Together with the most amazing people, I discovered fantastic places throughout the city. I would love to share them to promote this somewhat forgotten and unknown city.

Dus, Debrecen…Mijn thuisbasis het laatste jaar. De eerste weken twijfelde ik nog wat. Het is een vrij kleine stad (ook al is het tweede grootste stad van het land) omgeven door letterlijk niets. Velden zover je kon kijken en hier en daar een boerderij of enkele eenzame huisjes, waarvan eentje mijn thuis was. Ik heb er aan moeten wennen, maar ik zou het voor geen geld geruild hebben met Budapest. Samen met de meest fantastische mensen heb ik echt leuke plekjes ontdekt. Ik deel ze graag met jullie om deze niet zo gekende stad wat aan te prijzen.

Nagyerdő

My favourite place ever! Nagyerdő (literally: Big Forrest) is the city park and lies next to the university. On sunny days we came here to drink something, to sketch the beautiful surroundings and read a bit. Most of the time we just lay in the grass and listened to music or fed the ducks. Thinking of all those good memories, I am starting to tear up.

Dit is mijn favoriete plek aller tijde. Nagyerdő (letterlijk ‘het grote bos’) is het stadspark van Debrecen en grenst onmiddellijk aan de universiteit. Op zonnige dagen kwam ik hier met vrienden iets drinken, wat schetsen en lezen. Meestal lagen we gewoon in het gras muziek te luisteren of de eendjes te voederen. Als ik er aan denk komen er echt te veel mooie herinneringen naar boven.

Relaxing in Nagyerdő

Volt Egyszer

On of my absolute favourite places is Volt Egszer. This coffee bar is located on Kossuth Tér in the centre of Debrecen. I used to come here a lot after school with my friends. Besides the amazing coffee and cheesecake are the people there so extremely nice. the bar itself is beautifully decorated and for 50 cents extra you get the most creative coffee cups ever. (I kept them all)

Dit moet dan mijn tweede favoriete plakje zijn geweest… Volt Egyszer is een koffiebar op Kossuth Tér, het grote plein in het centrum van de stad. Ik kwam hier echt te vaak met vrienden iets drinken na school. Het leuke, buiten de fantastische koffie en kaastaart, waren de super vriendelijke mensen. De bar zelf is ook echt super mooi ingericht en voor 50 cent meer heb je de creatiefste bekers die ik ooit heb gezien. (ja ik heb ze allemaal bijgehouden). Aanrader!!

nagytemplom

The reformed church in the middle of the city is known as Nagytemplom, roughly translated as ‘Big Church’. (Original, right?) You can climb up to the attics and even get on the roof, which I think is pretty spectacular. In front of the church you have the main square. Most of the time there is a market and you can find the most amazing food stalls.

De gereformeerde kerk in het centrum van de stad, staat beken als Nagytemplom ofwel Grote Kerk. (origineel hé?) Het is echt de moeite om eens naar binnen te gaan want je kan helemaal naar de zolders en het dak, wat best spectaculair is. Ik ging vaak met vrienden gewoon op het aangrenzend plein zitten om iets te drinken en te eten. Vaak staat hier ook een marktje, waar ik de beste Hongaarse gerechten ooit heb geproefd.

Bonita

One of my favourite restaurants in the city is this little Italian place. My first week there, we went there and bonded over a pizza and a few Hungarian beers. The food is really great, I think. My Italian friend never complained so…Well, he did complain when I dared to cut up my spaghetti.

Dit is één van mijn lievelingsrestaurantjes in de stad. waarschijnlijk komt dit meer door de emotionele waarde die ik er aan hecht, dan het eten. Versta mij niet verkeerd, het Italiaans eten is echt goed (denk ik toch, want een van mijn vrienden daar was een Italiaan en hij heeft nooit geklaagd dus…) Maar hier zijn we de eerste week met heel ons AFS-team gaan eten en hebben we wat aan ‘bonding’ gedaan. We zijn dan ook heel het jaar door nog vaak terug gegaan.

10933723_10206021323946353_7038827379134340397_n

Pince

This pub is probably the best pub you can find in Debrecen. When we went partying, our night would always start here with a shot of Pálinka and a Soproni. Egészségetekre!

Deze bar ligt mij nauw aan het hart. Als we een avondje gingen feesten, begon het hier. We zaten dan allemaal buiten, bestelde een schotje pálinka en een Soproni (bier) en Santé! Ik bedoel: Egészségetekre!

quality pictures…meh… thanks to my phone 😉

