Ik ben iemand die bij films haar emoties niet onder stoelen of banken steek. Dit leidt vaak tot irritaties bij anderen. Vooral mijn zus heeft drama’s met mij zien volledig opgegeven. Gevolg: ik in mijn eentje achter mijn computer met een pak zakdoekjes en een weenfilm. Alle geluk heb ik vrienden nog die ook helemaal opgaan in zo’n films en mij niet in de steek laten als ik in nood heb aan een girlsnight vol met cookie dough en Kleenex. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die graag romantische drama’s en tragische oorlogsfilms ziet. Je kent het wel, helden die naar het front trekken, de liefde van hun leven tegenkomen, zich zelf nobel opofferen voor hun vaderland, dat soort zaken. Vandaar dit lijstje met mijn favoriete ‘tearjerkers’. Heb je genoeg comfortfood gekocht, want je zult het nodig hebben.

Dit is mijn Top 5.

Atonement

Deze Brits-Frans-Amerikaanse dramafilm onder de regie van Joe Wright vertelt het liefdesverhaal van Robbie Turner (James McAvoy) en Cecilia Tallis (Keira Knightley). Door een foute samenloop van omstandigheden en de jaloersheid van Cecilia’s zusje Briony, wordt Robbie er ten onrechte van beschuldigd hun nichtje verkracht te hebben. Hij krijgt de keuze, naar de gevangenis of gaan vechten in de oorlog. Zo beland hij in Frankrijk waar hij er alles aan doet om weer bij Cecilia te geraken, die nog altijd in zijn onschuld gelooft.

Weenfactor: 9/10

If I stay

De 17-jarige Mia groeit op in een echte rock en roll familie, maar zij is een celliste in hart en nieren. Ze wordt verliefd op Adam en haar leven lijkt wel perfect te gaan. Tot het accident. Haar ouders zijn opslag dood en haar broertje is in levensgevaar. Mia ligt in een coma, maar maakt alles heel bewust mee. Ze heeft een keuze. Vecht ze voor haar leven? Vecht ze om bij haar vrienden en familie te blijven? Vecht ze voor Adam? Of geeft ze op?

Weenfactor: 7,5/10

Forrest Gump

Dit is een echt klassieker en een van mijn lievelingsfilms. Forrest (Tom Hanks), een simpele man met een vrij laag IQ, heeft al heel zijn leven te maken gehad met pesten, discriminatie en vooroordelen. Maar zonder het te beseffen, is hij een inspiratie voor anderen en een steun voor zijn beste vriendin, Jenny. Het klinkt misschien cliché, maar het is een hartverwarmend verhaal over liefde, vriendschap en moed.

Weenfactor: 8,5/10

Me Before You

Me Before You, gebaseerd op het boek van Jojo Moyes, gaat over Louisa Clark (Emilia Clarke), die een dood normaal leven leidt waar het enige speciale en onverwachte haar kledingstijl is. Wanneer ze ontslagen wordt, komt ze bij de Traynors terecht als verzorgster. Will Traynor is verlamd van zijn middel naar beneden en zit daardoor in een serieuze depressie. Het wordt Louisa haar doel om Will het mooie in het leven te laten zien. Wat ze later pas door krijgt, is dat het een race tegen de tijd is want Will is van plan euthanasie te plegen.

Weenfactor: 10/10

The Theory of Everything

Deze Oscar winnende film vertelt het leven van Steven Hawking. De film focust zich vooral op de menselijke en romantische kant van zijn leven in plaats van zijn wetenschappelijk werk. Je krijgt zijn jeugd en opleiding te zien. Wie er hem steunde, zijn gevecht om zijn theorieën bekend te maken en zo verder. De film laat je een heel andere kant zien van ‘de man in de rolstoel met zijn computerstem’.

Weenfactor: 8/10

Enkele andere drama’s die je zeker gezien moet hebben.

The Imitation Game

MV5BOTgwMzFiMWYtZDhlNS00ODNkLWJiODAtZDVhNzgyNzJhYjQ4L2ltYWdlXkEyXkFqcGdeQXVyNzEzOTYxNTQ@._V1_UX182_CR0,0,182,268_AL_

The Lion king

index

Bambi

index

 

 

 

 

 

 

Into The Wild

index

The Impossible

51MBg52LnEL._SY300_                         The Shawshank Redemption

index

 

 

 

 

 

 

The Danish Girl

 The_Danish_Girl_(film)_poster.jpg

 

